snow

Kata-kata Hikmah

2/08/2014

Tak payahlah minum Milo, Nescafe dan Sunquick

Tak payahlah minum Milo, Nescafe dan Sunquick

Bismillahirrahmannirrahim

ALHAMDULILLAHIRABBIL ALAMIN WASSALATU WASSALAMU ALA ASYRAFILANBIYA IWAL MURSALIN WAALA ALIHI WAASHABIHI AJMAIN

Limpahkanlah selawat dan salam ke atas junjungan kami Muhammad SAW dan juga keluarganya sebagaimana engkau limpahkan kepada Ibrahim.

Dengan nama Allah yang tidak ada satu pun yang memudaratkan dengan namanya di bumi mahupun di langit dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Assalamualaikum wbh

Alhamdulillah dengan situasi Laman Emjay di Blogspot sudah semakin teratur, seronok sikit untuk menulis. Kali ini saya ingin menulis artikel berkenaan pengambilan MILO, Nescafe dan Sunquick serta kesan pengambilannya.  Semoga Allah SWT memudahkan penulisan ini.
Alhamdulillah pada 15 Mach 2007 saya telah menulis artikel bertajuk 

GOUT, punca dan insya-Allah anda boleh puleh, TIPs

Di dalam artikel tersebut saya menjelaskan 
  1. Punca-punca seseorang menghidap penyakit gout
  2. Pantang larang bagi pesakit gout
  3. Kaedah untuk merawat penyakit gout
Di dalam artikel tersebut saya ada menulis bahawa minuman Milo adalah antara punca penyakit gout. Selain Milo, Nescafe dan minuman Sunquick juga adalah antara punca penyakit gout dan juga mengakibatkan penyakit arthritis dan diabetes serta kegagalan fungsi buah pinggang.

Pada kira-kira dua bulan lepas, seorang ibu berusia sekitar 40 tahun mengadu pinggangnya kerap sakit. Saya kata "buah pinggang engkau dah mula meragam".

Wanita ini seakan-akan tidak puas hati dengan jawapan saya lalu berkata "tetapi sakitnya tu kat bawah lagi, Rasanya bukan buah pinggang"

Saya menjawab "cuba engkau bangun berdiri membelakangkan saya dan tunjukkan bahagian yang engkau kerap sakit tu"

Wanita ini berdiri membelakangi saya dan menunjukkan bahagian pinggangnya yang kerap sakit tu. Saya lalu berkata "ha tu bahagian buah pinggang kau lah tu"

Wanita ini macam tak gembira diberitahu buah pinggangnya sudah mula meragam. Saya pun menyoal ibu ini tabiaat pengambilan makanan dan minumannya. Alhamdulillah amalan permakanannya baik melainkan satu iaitu ibu ini gemar minum air Sunquick. Lihat gambar botol air sunquick di bawah:

Pendek kata bekalan air minuman Sunquick ini sentiasa ada di rumah wanita ini bukan untuk tempuh setahun dua tetapi sudah amat lama bertahun tahun. Wanita ini berserta anak anak dan suaminya memang kerap minum air Sunquick ini.

Saya memberi arahan kepada anak sulung wanita ini "balik rumah nanti tugas engkau ialah ambil botol minuman sunquick di rumah dan terus buang ke dalam tong sampah"

Anak sulung wanita ini menjawab dengan wajah tidak gembira "tetapi botol sunquick ini masih penuh, baru beli"

Lalu saya segera membalas "lagi penuh botol sunquick tu lagi perlu kau buang kerana kalau masuk perut lagi mudarat'

Pada minggu berikutnya wanita ini datang lagi bersama keluarganya untuk menyambung pelajaran ilmu agama. Saya memulakan kelas dengan soalan kepada wanita tersebut "macam mana dengan masalah pinggang sakit kau tu?"

Wanita ini dengan muka gembira berkata "lepas nasihat dulu saya sudah tidak minum lagi Sunquick dan alhamdulillah saya terus tidak lagi mengalami sakit pinggang".

Begitulah kesan pengambilan air Sunquick. Apabila sampai satu tahap ia akan menyebabkan sakit pinggang dan bila diteruskan pengambilan Sunquick ini ia akan menyebabkan tahap kerosakan buah pinggang yang lebih serius dan tahap seterusnya, penyakit GOUT sedia menanti.

Bagi mereka yang sudah kena penyakit gout atau arthritis, mereka boleh mencuba minum air Sunquick untuk tempuh beberapa hari dan lihatlah sendiri kesan pengambilan air Sunquick ini. Bagi mereka yang cukup sihat, pengambilan sekali sekala air Sunquick mungkin tidak memberikan kesan tetapi bagi mereka yang sudah mula bermasalah dengan buah pinggang, pengambilan Sunquick meninggalkan kesan yang jelas.

Apabila air sunquick ini memudaratkan buah pinggang, jadi apakah pilihan lain yang boleh diambil? Setakat ini, pengambilan air Ribena saya dapati tidak meninggalkan mudarat begitu juga air sirap. Air jus perisa buah-buahan di pasaran, elakkanlah kerana semata-mata perasa dan pewarna.

Jus Ribena
Begitulah juga air Nescafe. Tak usahlah minum Nescafe. Nescafe ni mahal begitu juga dengan Milo. Mahal kalau mendatangkan khasiat tidak mengapa. Saya telah diazab perit oleh Allah dahulu antaranya akibat minum air Sunquick, Nescafe dan Milo.
Kalau kita bertanya kepada beberapa orang sama ada mereka minum Nescafe atau tidak, mungkin kita akan temui jawapan "aku tidak boleh minum Nescafe, kalau minum aku pening". Ada orang yang bila minum Nescafe akan pening kepala, ada yang sakit tengkuk dan ada macam macam jawapan lain.

Begitulah lumrahnya minuman perosak kesihatan Nescafe. Kalau air susu lembu diminum, insyaallah tidak akan menyebabkan sebarang kesan sampingan negatif malahan peminumnya bakal mendapat kesan positif seperti mudah buang air besar dan sebagainya.

Tidak perlulah pembaca semua mengikuti laluan kehidupan saya dengan mengambil Nescafe dan Milo. Alhamdulillah hidup lebih sihat tanpa Nescafe dan Milo. 

Air kopi dan teh saya memang minum. Campur susu tepung fullcream sedap sekali.

Tentang Milo, aduh mengucap panjang saya apabila terkenang azab Allah pada diri saya akibat MILO!! Sekian lama saya menghidap gout dahulu, walau pun saya sudah berjaga-jaga dengan segala pantang larang namun situasi gout saya tetap sensitif. Apabila saya dalam keadaan sihat,  cuba makan sepotong piza, keesokan harinya saya kaki sudah bengkak kena gout. Pendek kata tidak boleh salah makan, memang bakal kena gout bila terambil makanan yang menjadi pantang larangnya.

Alhamdulillah setelah berhenti mengambil MILO, terima kasih ya Allah semoga gout saya tidak berulang lagi. Saya juga dapat rahmat kedua iaitu belanja dapur berkurang kerana harga Milo ni agak mahal juga.

Tentang kesan pengambilan Milo kepada kanak-kanak pula, marilah pembaca sekelian melihat kesan apabila anak kecil mengambil Milo berterusan untuk satu tempuh dan selepas itu hentikan pengambilan Milo. Lihatlah kesan bentuk tahi anak-anak kecil anda. Insyaallah anda akan perasan bahawa anak-anak kecil sukar buang air besar dan tahinya juga keras setelah mengambil Milo. Apabila anak-anak tidak mengambil Milo, mereka lebih budah buang air besar dan tahinya juga tidak keras. Itu adalah antara kesan buruk mengambil Milo.

Jika pengambilan Milo pada kanak-kanak ini diteruskan sejak kecil hingga dewasa, inilah yang menjadi antara punca kerosakan buah pinggang mengakibatkan gout, diabetes atau arthritis.

Milo sudah cukup jahat namun apa yang lebih jahat lagi ialah ialah gambar di bawah:
  

Milo 3 in 1 ini lebih merbahaya berbanding Milo sahaja. Milo 3 in 1 mengandungi gula dan non dairy creamer. Non dairy creamer inilah yang menjadikan minuman 3 in 1 ini semakin merbahaya. Milo merbahaya kepada buah pinggang manakala non dairy creamer ini sangat merbahaya kepada jantung.

Berkenaan krimer bukan tenusu (non dairy creamer), saya ada menulis artikel berkenaannya dihttp://laman-emjay.blogspot.com/2008/04/kalau-nak-sihat-elakkan-makan-krimer.html

Sebagai penutup, elakkanlah mengambil Milo, Nescafe dan Sunquick. Ia hanya menjadikan hidup kita lebih sengsara. Sebenarnya nasihat saya melalui artikel ini amat mudah diamalkan sekiranya Allah SWT ingin memberikan rahmatNya kepada anda. Namun kalau sebaliknya ia akan menjadi sukar sekiranya Allah tidak ingin memberikan rahmatNya. Saya waktu saya jahil dahulu, Allah SWT mentadbir saya seisi keluarga mengambil Milo, Nescafe dan Sunquick. Alhamdulillah kini semuanya sekadar bahan sejarah saya. Wanita yang saya ceritakan di atas yang mengambil Sunquick, Allah mudahkannya bercerita masalahnya lalu diberikan penyelesaian oleh Allah SWT selepas beliau memperbaiki agamanya.

Dengan itu marilah sama-sama kita semua memperelokkan agama kita semoga Allah SWT redha dengan kita lalu ditadbirkan kita semua mengambil makanan minuman yang halal lagi baik dan seterusnya Allah memberikan kita semua rahmat kesihatan dan dijauhi segela jenis penyakit, Kesihatan bukan suatu yang percuma, Ia perlu dibeli dengan takwa.

Sekian untuk kali ini 

Wassalam wallahua'lam

Emjay

No comments: