snow

Kata-kata Hikmah

7/14/2008

BARAH OTAK

Berasal dari sel-sel otak atau dari struktur di sekelilingnya.

Bagaimanakah tumor otak ini diklasifikasikan?

Ia boleh diklasifikasikan sebagai:

1. Tumor Benigna (bukan kanser).
2. Tumor Malignan (kanser).
Terdapat 2 kategori tumor otak

1. Tumor otak primer - tumor ini berasal atau tumbuh dari otak.

2. Tumor otak sekunder (dikenali sebagai metastatik) - ia berasal atau merebak dari bahagian-bahagian badan yang lain seperti paru-paru, buah pinggang, payudara dan kulit.

Apakah faktor-faktor yang boleh meningkatkan risiko tumor otak?
Tidak terdapat faktor-faktor risiko yang jelas di kalangan pesakit-pesakit yang menghidap tumor otak. Dengan mengkaji beberapa kes pesakit tumor otak, didapati sesetengah jenis tumor otak lebih kerap berlaku di kalangan pekerja-pekerja kilang penapis minyak, industri-industri pembuatan bahan-bahan getah dan dadah. Ahli-ahli kimia dan para pengawet adalah antara mereka yang termasuk dalam golongan ini.


Apakah gejala-gejala tumor otak?

Tumor otak akan menimbulkan pelbagai gejala. Ia bergantung kepada bahagian mana ianya berlaku. Sakit kepala merupakan gejala tumor otak yang paling biasa. Gejala-gejala berikutnya mungkin merupakan petanda tumor kerana ia boleh meningkatkan tekanan di dalam otak:

* Sakit kepala yang teruk terutamanya di sebelah paginya berbanding dengan waktu tengah hari.

* Sakit kepala yang berterusan dan diikuti dengan loya dan muntah.

* Sakit kepala yang menjadi semakin teruk ketika batuk, bersin dan menunduk.

Perubahan tingkah laku seperti bersikap 'tidak apa', hilang ingatan, hilang tumpuan dan kekeliruan mungkin merupakan tanda-tanda tumor otak. Ini kerana setiap bahagian otak mengawal fungsi-fungsi tertentu. Jadi, apabila terdapat tumor di sesuatu bahagian maka ia akan mempengaruhi keupayaan fungsi di bahagian tersebut. Bagi sesetengah kes, jika pesakit terjatuh ia boleh mencetuskan sawan yang disebabkan oleh tumor. Pengesanan dan rawatan awal mungkin boleh meningkatkan kadar kemandirian pesakit. Jika gejala masih berterusan berjumpalah doktor pakar neurologi atau doktor pakar kanser.


Bayi yang menghidapi kanser selalunya menunjukkan gejala-gejala berikut :

* Ubun-ubun membonjol (bukaan yang tedapat pada tengkorak disebabkan oleh proses penulangan yang tidak lengkap).
* Lilitan kepala membesar.
* Tidak terdapatnya refleks merah di dalam mata.


Di kalangan kanak-kanak, gejala berikut mungkin berlaku:

* Loya dan muntah.
* Gangguan penglihatan seperti penglihatan berganda, juling, kebutaan.
* Gangguan makan.
* Sebelah tangan menjadi lemah dan kekok.
* Perubahan pada gaya berjalan (berjalan terencot-encot), ataksia (terhuyung-hayang).
* Kesukaran untuk berjalan.
* Keletihan dan terasa lemah badan.
* Peningkatan berat badan.
* Perubahan pada endokrin.


Orang dewasa yang menghidap tumor otak akan menunjukkan beberapa gejala seperti berikut:

* Kerap diserang sakit kepala, loya atau muntah.
* Epilepsi (sawan, kekejangan otot dan tidak sedarkan diri).
* Gangguan percakapan.
* Kesukaran untuk menggerakkan kaki dan tangan.
* Hilang ingatan ke atas hal-hal yang terbaru dan kemorosotan proses mental.
* Hilang penglihatan (terutamanya penglihatan periferi).
* Hilang daya imbangan terutamanya jika ia dikaitkan dengan sakit kepala, kelemahan atau kekebasan sebelah badan.
* Gangguan ingatan atau perubahan personaliti.


Bagaimanakah kita boleh mencegah dari berlakunya tumor otak ini?

Tidak ada sebarang garis panduan atau peraturan untuk mencegah tumor otak dari berlaku. Cuma kita perlu mengawasi gejala-gejala yang timbul yang mungkin menandakan wujudnya tumor di dalam otak. Jika ini berlaku bertindaklah segera dengan berjumpa doktor dan dapatkan pemeriksaan yang diperlukan.

49 comments:

Anonymous said...

saya ada tanda2 mcm yg doc catatkan...saya alaminya sejak 3tahun lalu...tapi sejak akhir2 nie sakit kpala 2 kerap menyerang....adakah itu tandanya saya menghidap barah otak????

puteri_cekak said...

salam saya kerap kali sakit kepala dibahgian kanan dan sering kejan di kaki kiri bila saya duduk bertimpuh.saya nak tahu apa masalah simptom ini..kerana saya takut untuk berjumpa doktor takut di tahan dalam wad

Anonymous said...

sebelum ni, aku penah terhantuk kepala dgn agak kuat... then, start that day dh mula kerap skt pale. hidung berdarah dgn byk di sebelah pgi dan mlm... is it possible kepala aku ada darah beku...~

Anonymous said...

assalamualaikum..
sye dah seminggu mengalami sakit kepala...
ni jgk tanda2 tumor otak ke??..
sye ade jgk ade rase loya dgn nk muntah..pgi ngn mlm sakit kepala ni dtg serang sye..ubt da mkn..tpi sakit nye dtg blik..
sekian...

Anonymous said...

erm.. i just wanna ask something..
how about..
i always get headache, when i woke up and sometimes when i wanna sleep.
.i eat ponstan and even voltaren too..
but it doesnt relieve the pain.
until i try my own way..
i knock my head to the wall hardy. until i feel pain on my head.
and i can just sleep because of the medicine effect..
i already check my eyes.. theres nothing wrong with ny eyes,
can u please help me??
thanx.. this is my email.
norfahanaaffendi@yahoo.com

azrul ibrahim said...

xpi macam mane kalau org 2 dh 5 bulan skit adakAH risiko untuk sembuh tinggi atau sebaliknya

natashaafiqah said...

Doktor....
saya nak tanya sikit tentang penyakit barah otak bagi orang dewasa .....adakah sakit kepala yang berterusan dan sebelah kepala sahaja yang menjadi kebas dan ia bagaikan rasanya macam kepala yang sangat besar...adakah ia berkaitan dengan penyakit barah otak???kerana ibu saya yang kini berusia 42 tahun serta membuat kerja2 yang berat ....sy risaukan keadaannya..harap doktor dpt memberikan penjelasan kepada saya tentang faktor dan kesan2nya dengan lebih mendalam..boleh hantarkan email saya kepada natashaafiqah@yahoo.com dan nuradibahfatin@yahoo.com...natashaafiqah.blogspot.com..terima kasih..maklum balas dari doktor amat diharapkan...dari:anak2nya

Anonymous said...

adakah penyakit barah otak ni x akan sembuh dan membuatnya maut???????????????

azlira adlyn said...

Adakah penyakit barah ini tidaj akan sembuh dan membuatkan maut????????saya perlu tahu dan saya merayu.........

babydiary said...

salam...
saya nak tnya...
saya ada migrain..
tpi saya slalu dan kerap skit kepala smpaikn kadang2 sya muntah,mata jdi kelabu....kalau sakit tu sakit sangat2....

Anonymous said...

is there any possible for a student to get brain tumor??
at the age of 17

penawar kanser said...

Badan manusia terbentuk daripada berjuta-juta sel. Kanser adalah sejenis penyakit sel iaitu sel-sel tubuh yang tidak normal membiak secara berterusan dalam keadaan yang tidak boleh dikawal dan boleh mengakibatkan pemusnahan sel-sel berdekatan atau merebak ke organ-organ. Sebagai contohnya kanser paru-paru jika tid...ak dirawat dengan sempurna boleh merebak ke organ-organ lain.

lawati...
www.penawarkanser.net

ms diaz said...

salam,saya kerap mengalami dlm masa 3 thn ni.sejak akhir2 ini migrain saya bertambah teruk,hilang tumpuan pd penglihatan,bersa terlalu letih, x e selera makan.ubat thn sakit yg saya amik dari doktor pun bertambah dosnye tapi tahap kesakitan masih tidak berkurang.patutkah saya membuat pemeriksaan kanser di hospital?

Anonymous said...

as salam..bole tak nak share d fB

nasraqum said...

assalamualaikum,
umur pda bilakah kebiasaannya kanser otak ini terjadi??

shamam said...

Askm. Bila terbaca artikel ini terus teringat pada sakit arwah suami saya. Tapi saya sendiri pun tak pasti adakah "tumor medula oblangata" ni ada persamaan dengan sakit tumor (bukan kanser)? Gejala utama yg mgkin sering saya nmpak pd arwah ialah sakit kepala yg kerap. Dari segi background kerje pun mmg arwah suami sering membuat inspection di tempat2 yg berisiko tinggi sprti pelantar minyak. Cuma itulah apa yg dikesali penyakit seperti ini tidak dapat dikesan awal dan terlalu agresif. Wallahualam.

Anonymous said...

saya pelajar ting 5,,,saya sering sakit kepala....tpi kebelakangan ni sakit kepala saya makin teruk..

Anonymous said...

trima kasih dgn maklumat yg dbrikan..

fyzah said...

assalamualaikum.. saya keliri.. kalau lah tanda-tandanya sama dengan apa yang saya lalui sekarang tu.. memang syah dah ke tu barah otak?

Anonymous said...

aku slalu skt pale pas2 cpt lpe pe yg jd..dh 2 slalu mrh2 2 ker tnde2 barah otak??

sufyant said...

saya mempunyai beberapa tanda diperingkat kanak-kanak dan dewasa....adakah saya mempunyai tumor otak?

AZTIQAH said...

btl ka nie
humm...

big smile:D said...

sy ni student...kerap pening kepala yang membuatkan saya nk tidur utk hilgkn pening tu...sy juga selalu pening bila exam...sy merasakan otak saya berat.pagi2 sjuk sy akan pening yg teramat..adakah ia sbb sejuk????? tgh hari sy selalu pening ...sy juga pening apabila berada dalam kenderaan..dulu sy tidak seperti itu...kini sy menjadi seorang pelupa...adakah saya terdorong kepada kanser otak ini???

Anonymous said...

nk tny...
mula2 sy slalu sakit kepala tahap x ley kawal..kadang2 migrain...
then..emosi sy slalu x terkawal..slalu nk marah..slalu sdey..cpt sensitif..n kadang2 ley ktawa gila2...
rambut lak...mndi gugur...sikat pon gugur..masa main rmbut pon ley gugur..byk pula tu..HARI2..
memori sy lak..sy cpt lupa...(apa yg sy buat..apa yg sy tulis..apa yg sy abca..apa yg sy dgr..n apa yg sy ckp...n apa yg sy lalui)..byk kenangan yg sy x ley ingt n sy x ley nk fokus langsung...sy x ley paham apa yg sy baca and study...
mata sy lak...makin kabur..
hmm..paling ketara..sy cpt letih...
semua ni tnda2 org tension..but sy x rasa pon sy tension...
kdg2 tu pitam..
hmm...

Anonymous said...

sebenarnya saya mengalami sakit kepala yang agk kuat terutama sebelah kiri hingga boleh menyebabkan saya menangis
dan saya merupakan seorang yng menghidap bells palsy..adakah itu tanda2 tumor?

hati yang kecewa said...

saya slalu sakt kpla...kdang2 rsa cm ada benda dlm kpla....

Anonymous said...

assalam,saya berumur 18 tahun. dan sudah hampir satu tahun mengalami sakit kepala yang kerap, terutamanya ketika berdiri, berjalan, waktu pagi dan ketika membuat sebarang kerja, kadang kadang emosi saya akan berubah, saya akan menjadi sedih, marah. berat badan saya juga telah susut, dan kadang kadang tangan saya bahagoa kiri akan kebas, pernah satu malam saya tidak dapat tidur gara gara kebas tangan. saya juga kerap muntah, terkadang muntah paksa lerana makanan yang saya masukkan tidak dapat diterima perut, saya juga mempunyai gastrik dan tangan saya kerap menggeletar. apakah pumca dan kesannya?

yana said...

sy mengalami gejala2 yg disebutkn tp tdk semua..adkh perlu brjmpa pakar utk mengesahkannya?

Anonymous said...

saya sekarang mengalami sakit kepala,hilang daya ingatan n gangguan ketika bercakap iaitu kurang tumpuan.bila saya merokok or tertekan saya akan sakit kepala.adakah ini tanda barah otak.

sue aziz said...

mmg wajar berhati2.. kalu simptom2 tu dah ada..
saya menjaga badan dgn cahaya fra infra red jarak jauh, fir.. yg diketahui sgt baik utk kesihatan badan..
visit la kalu free ye: my life as one hot mama

jasnifive said...

Salam, ada byk sakit kepala, kadangkala sakit kepala yg kuat mungkin disebabkan oleh Migrain, yg migrain ini mungkin disebabkan oleh penyakit Resdung, bilamana ianya tidak di kawal maka menjadi migrain yg berat.

Kepada yg ada simpton bersin pagi, gatal2 muka... boleh membuat rawatan resdung... boleh juga mengambil rawatan secara tradisional yg mana ia mengeluarkan lendir resdung menggunakan ramuan khas... cubalah maybe berkesan....

zuera said...

slm..
sy ade seorg kwn..dia kata slalu skt2 kple..sy risau sbb blh kate kn tiap2 ari dia skt..dia x mhu bgthu kluarge nye sbb x nk mnyusahkn..ap yg ptot sy bantu dia?dia ad jmpe dktor n dh disahkan ad brh otak...

Anonymous said...

jika seseorg tu telah mempunyai sintom2 tersebut berapa lama lagikah die boleh hidup ?

shahril said...

berikut adalah testimoni pesakit kanser otak tahap 4 yg sembuh dlm masa seminggu sahaja setelah mengambil penawar kanser B17 + Bromilin + Graviola + Sabah Snake Grass.. sila lihat di sini http://www.facebook.com/groups/197287873647763/433042483405633/?ref=notif&notif_t=group_comment_reply

Anonymous said...

Ye lah..sya pun ada alami smua tanda2x nie..saya mula rasa semua tu sejak saya darjah 6,sekarang nie saya da naik tingkatan 1..adakah itu bermaksud saya menghidap barah otak?

Calypso said...

Saya rasa doktor pun tak boleh nak sahkan dengan baca komen kome sume kat sini. Better yang dah ada tanda-tanda tu pegi je check ke pakar atau hospital.
Kalau sakit, Alhamdulillah kita tau awal. Kalau tak ada apa2..Alhamdulillah kita masih sihat.

Sakina said...

assalam..... kepala sy sering sakit dan rasa seperti loya.. saya selalu sangkakan ia disebabkan angin... kalau berada ditengah panas, saya cepat je sakit kepala... kebelakangan ini, tangan saya cepat lenguh2 untuk menulis dan terasa keras, sy juga cepat lupa apa yg berlaku.. adakah itu tanda2 barah?

Umairah 21 said...

salam
adakah penyakit ini hanya berlaku atas Dewasa lelaki @ perempuan ..
terima kasih

ct aminah said...

salam,,sye berumur 16 thn,,sye sring sakit kpala,,bila duduk kaki sye akan cepat rasa kebas,,dan bila sye bgun kpala saya trasa pnin bagai nk jatuh,,apakah sakit sye,,??

nurfarahin fadzil said...

saya farahin .umur 16 tahun .saya sering pening kepala .bila pening kepala saya rasa nak pitam .kadang2 rasa nak muntah ,tapi tak nak .saya baru duduk sekejap tapi kaki dah rasa kebas .saya juga kadang2 lupa walaupun benda tu baru je saya buat .contohnya ,saya letak kunci dekat bilik ,bila saya nk cari saya dh terlupa kat mana saya letak .dalam pelajaran pun macam tu juga .saya senang lupa apa yg cikgu ajar .sometimes bila saya nak bangun dari duduk saya akn pening and badan rasa tak seimbang .saya harap doktor dapat bantu saya .terima kasih .

Nur Nas said...

salam..saya selalu sakit kpla n kbykan tanda2 yg dsebutkn too ada pd sya..saya memang da rabun sket tp dah pkai spek..but now even da pkai spek pown smetime mata sya jd sgt kabur dan xbole nmpak apa2..tp hnya skejap jerr then dia ok blik..bila check mata rabun xbtmbah..sya slalu sgt rasa loya n kdg too muntah..sjak akhir2 nie apa yg sya buat dan apa.yg sya ckap sya akn lupa..akedemik saya jga makin.merosot..susah nk bg tumpuan sbb tiap kali bca mesti rasa loya..adakah nie tnda2 barah otak ataw ada punca lain mslah nie..?harap sudi membantu..

gadis kelantan said...

salam,sejak akhir2 nie sy kerap rsa pning kpla,sakit kpla,mata pn nmpk kabur..dan sy jga prnh trlupa bnda2 yg bru sy sebut..adkh ini tnda2 awl barah otak?

Anonymous said...

Salam sye nk tnye sye selalu sakit kpla.ble sye jmpe doc die just ckp sye mgran..pada peringkat awl sy mkn ubt yg diberikn pning sy sembuh..tp dlm thun ini ubt itu dh xbekesan untuk sye.ingtn sye juga makin terok.kalau sye cube nk ingtkan sesuatu perkara yg baru tu sgt susah.ia jugk mnyebabkn sye skit kple.sye juga kerap kebas kaki dn tgn secara tiba-tiba.emosi dye juga sgt tergnggu..sye mudh cpt nk mrh tnpa sebb yg munasabah.penglihtan sye jga tergnggu.dulu sye xde ad sebarang masalah pnglihatan tp skg penglihatan sye mnjadi kabur.adakah itu tanda2 barah..harap sudi membantu.sye merayu..

Mazatul Azura Muhamad said...

Mohon share dalam blog saya. Terima kasih

teAka said...

Salam?sy nk tye..kalu kerap sakit pale belah kiri dan sakit d mata kiri gak dan sakit idung yg mnyebabkn lg pale brdenyut3 sgt3 tu ape maksudnye doktar?.email sy..atikah_cuteddy@yahoo.com

Jasni Saman said...

Bila anda merasakan kesakitan kepala itu tidak boleh dikawal saya cadangkan anda terus berjumpa doktor.
Antara cara menghilang sakit kepala atau pening2 anda boleh meletakkan ais didalam tuala kecil (yang mampu membalut kepala)
so letakkan di kepala semasa hendak tidur atau masa terluang. Jika itu pun tidak berjaya anda perlu terus berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Kaki Tido said...

Saya nak tanya...Bolehkah penyakit barah otak dirawat dan adakah penyakit ini membawa maut...Saya merayu tolong jawab soalan ini...-Yusairi....

Anonymous said...

Salam..en.yusairi,maaf sy tlg jwpkn soalan tuan..setiap penyakit ada ubatnya cuma kita perlu ikhtiar mencari penawarnya.ajal maut di tangan Allah.kita hanya berusaha..sebenarnya pesakit kanser ni perlukan kekuatan dan kestabilan emosi untk melawan penyakit tersebut.disamping berusaha mencari rawatan alternatif utk ubat penyakit tetsebut..saya ada rawatan altetnatif utk merawat penyakit kanser..insyaAllah n Alhamdulillah ramai testimoni y berjaya menggunakkan rawatan alternatif tersebut..tuan blh hubungi sy utk mengetahui rawatan alternatif tersebut -Aida 0194481843-blh whatsapp/msg

Wanie Lee said...

Assalamualaikum doktor , 2 bulan yg lalu sya ada mengalami hentakan yg kuat smse kemalangan jalan raya . semenjak kemalangan itu brlaku , saya sering mengalami sakit kple pada bhagian otak kiri . Dia sekolah juga sering mgalami sakit kple pda waktu pagi , ptg & mlm .. adakah itu kesan hentakan atau tnda sya menghidapi tumor otak ? (pelajar sklh T5)