snow

Kata-kata Hikmah

7/14/2008

KANSER PAYUDARA

Mengenali Barah Payudara
Barah merupakan antara kumpulan penyakit yang terjadi daripada tindakan sel yang bertindak di luar tabiat asalnya. Tahukah anda bahawa setiap organ pada tubuh badan kita terbentuk daripada pelbagai jenis sel? Pada kelumrahan serta sifat sedia asalnya, sel-sel ini akan membuat pembahagian dengan kadar yang terkawal serta dihasilkan mengikut keperluan tubuh seseorang individu.

Apabila kadar penghasilan sel melebihi keperluan, ianya akan menghasilkan lebihan tisu. Lebihan tisu ini jugalah yang dikenali sebagai ketumbuhan. Ketumbuhan ini boleh dibahagikan kepada dua jenis ketumbuhan iaitu benign(tumor bukan barah) dan malignan(tumor jenis barah). Jenis ketumbuhan yang pertama iaitu benign adalah merupakan ketumbuhan yang tidak membahayakan nyawa para penghidapnya. Hampir 80 peratus daripada para pengidap ketumbuhan payudara adalah dari kalangan mereka yang mengalami ketumbuhan jenis ini.

Barah payudara adalah merupakan ketumbuhan malignan yang terjadi daripada tindakan sel yang bermula dari bahagian payudara. Ianya berkembang melalui proses pembahagian yang melebihi kadar keperluan organ serta seterusnya menyerang organ serta tisu-tisu yang berhampiran. Sel-sel barah ini juga mampu untuk membebaskan dirinya daripada ketumbuhan asal sekaligus memasuki saluran darah serta sistem perlimpahan (Lymphatic system). Inilah juga cara serta kaedah penyakit barah payudara menyerang bahagian-bahagian organ lain para penghidapnya. Proses penjangkitan ini juga dikenali sebagai metastasis.



Apakah Yang Menyebabkan Barah Payudara?
Setakat ini, bagaimana barah payudara boleh timbul belum diketahui lagi. Penyelidik-penyelidik telah membuat kesimpulan bahawa punca utama menyebabkan penyakit barah adalah gandingan faktor keturunan (faktor genetik) dan persekitaran (faktor alam sekeliling).

Apa yang kita tahu hanyalah faktor risiko. Faktor risiko merupakan suatu perkara yang akan menentukan risiko seseorang terhadap sesuatu penyakit. Contohnya, merokok adalah faktor risiko kanser paru-paru atau penyakit lemah jantung.

Risiko seorang individu terhadap sesuatu penyakit tidak mudah ditentukan kerana pengaruh faktor-faktor risiko berbeza. Seorang wanita seharusnya mengetahui dan memahami apakah faktor-faktor yang akan mempengaruhi risikonya terhadap kanser payudara.

Kami belum lagi dapat memahami mengapa adanya mereka yang mempunyai faktor risiko seperti riwayat keluarga (pertalian keluarga dengan penghidap penyakit barah) dan terdedah kepada risiko pengambilan bahan serta sumber berasaskan tembakau, bebas daripada serangan penyakit ini.

Manakala, mereka yang daripada kumpulan berisiko rendah pula tidak terlepas daripada menghidap penyakit ini. Pertalian adalah kompleks dan mungkin dipengaruhi faktor-faktor lain yang tidak ternyata. Untuk seketika ini misterinya akan terus berpanjangan serta menjadi tanda tanya.

Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP)

Bilakah masa yang betul untuk melakukan PSP?

Jika anda masih datang haid, PSP patut dibuat 3 hari selepas haid “berhenti” ataupun 7 hingga 10 hari selepas bermulanya haid anda. Kalau sudah putus haid ataupun telah membuat pembedahan rahim (histerektomi) ataupun untuk kaum lelaki, PSP patut dibuat pada hari (tarikh) yang sama setiap bulan. Hari yang senang diingati adalah hari pertama setiap bulan.


Tanda-tanda yang perlu diperhatikan
-benjolan di payudara atau ketiak

-perubahan luarbiasa tekstur, bentuk, saiz payudara

-kulit payudara berkedut

-puting payudara tertarik ke dalam

-pendarahan atau lelehan luarbiasa dari puting payudara

Bagaimana Melakukan PSP

Melihat Perubahan dihadapan cermin

Tanggalkan pakaian pada paras pinggang and berdiri di hadapan cermin. Angkat kedua-dua tangan anda ke atas. Memerhati saiz, bentuk, kulit dan keseimbangan payudara anda daripada beberapa sudut. Tangan sekarang diletak di sisi badan anda. Pusing ke kiri dan ke kanan dan memerhati payudara sekali lagi. Selepas ini, memerhatikan payudara anda apabila menegangkan otot bahagian dada anda dengan mencekak pinggang dan menolak ke bawah.

Mengesan dengan cara berbaring

Untuk memeriksa payudara kanan, letakkan bantal di bawah bahu kanan. Ini adalah untuk menaikkan bahagian yang akan diperiksa. Kemudian letakkan tangan kanan anda di bawah kepala. Ini akan “mengemukakan” payudara yang lebih “leper” dan kurang bergerak semasa pemeriksaan dibuat.

Gunakan tangan kiri untuk memeriksa payudara sebelah kanan. Gunakan tapak jari (finger pads) untuk menekan secara sistematik seluruh payudara anda. Pastikan tapak jari adalah selari dengan permukaan kulit payudara. Kaedah urutan menegak , pusingan (circular) atau “wedge” boleh digunakan. Pilihlah sistem yang anda terasa sesuai untuk anda dan gunakan kaedah yang sama setiap kali. Periksalah untuk benjolan.

Jangan lupa memeriksa seluruh payudara dan ketiak anda. Puting patut diperiksa untuk lelehan tetapi jangan menekan payudara dan puting terlalu kuat untuk mengeluarkan lelehan.

Tukarkan bantal ke bawah bahu kiri untuk memeriksa payudara kiri dengan tangan kanan anda.

Semasa sedang mandi, anda mungkin ingin melakukan PSP. Tangan yang bersabun menyenangkan pergerakan anda apabila merasai payudara anda untuk benjolan. Tetapi, ini merupakan langkah ekstra dan tidak patut menggantikan PSP cara berbaring

Kelainan Payudara Yang Tidak Merbahaya (Benign Breast Conditions)

Adakah anda mempunyai simptom-simptom seperti dibawah…

* Adakah anda merasa ketulan, benjolan ataupun kawasan yang “keras” di payudara anda?

* Adakah payudara anda berasa sakit ataupun terasa sakit bila disentuh (sensitif)?

* Adakah kesakitan payudara (mastalgia) menjadi lebih kuat apabila anda kedatangan haid?

* Adakah kesakitan itu berterusan dan tidak mengikuti kitaran haid?

* Adakah anda perlu memakan ubat untuk menghilangkan rasa sakit payudara?

* Adakah kelainan payudara anda menjejaskan perhubungan anda dengan suami anda?

Jika jawapan anda 'ya' bagi mana-mana soalan di atas, maka anda mungkin mengidap keadaan yang dikenali sebagai kelainan payudara yang tidak merbahaya (benign). Keadaan ini juga dikenali sebagai penyakit payudara fibrocystic, mammary dysplasia, penyakit payudara tidak merbahaya (benign) atau sistik mastitis kronic.


Apakah kelainan payudara yang tidak merbahaya?

Kelainan ini adalah “penyakit” bukan kanser (barah) yang boleh terjadi pada sebelah atau kedua-dua belah payudara. Ia selalunya dikenali dengan adanya ketulan ataupun ketulan berisi cecair (cyst) ataupun sista.

Ia boleh terjadi di satu bahagian payudara atau melibatkan keseluruhan payudara. Ia boleh menimbul sebagai satu atau banyak ketulan berisi cecair. Ketulan ini mungkin terasa sakit atau hanya terasa sakit apabila disentuh. Ia juga mungkin hilang terus untuk seketika dan timbul semula kemudiannya.

Perubahan hormon akan menyebabkan kelainan payudara berubah-ubah, terutama perubahan yang berkaitan dengan kitaran haid. Kelainan ini boleh terjadi di semua peringkat umur selepas kehadiran haid tetapi ia lebih kerap di antara umur 30 tahun dan umur tamat datang haid (menopause).

Kelainan ini akan menjadi lebih teruk dengan meningkatnya umur, di mana pengeluaran hormon dari ovari telah mencapai tahap maksima untuk beberapa tahun. Ia akan berkurangan selepas putus haid dan kebanyakan kelainan payudara akan hilang dalam masa 1 atau 2 tahun kecuali jika wanita tersebut mendapat rawatan estrogen tambahan. Sesetengah wanita akan mengidap ketulan berisi cecair sehingga tua, walau apapun rawatan diberikan.


Apa yang menyebabkan kelainan ini?
Mengapa penyakit ini terjadi masih belum diketahui, tetapi keadaan ini dipercayai disebabkan oleh ketidakseimbangnya hormon seks wanita. Ia tidak akan terjadi sebelum umur mula datang haid dan akan berkurangan selepas umur tamat haid (menopause).


Apakah rawatannya?

Sekiranya kesakitan tidak keterlaluan, atau hanya datang untuk beberapa hari dalam sebulan, kebanyakan doktor akan mencadangkan cara mudah untuk merawatnya. Gunakanlah coli yang baik dan memakai pakaian yang tidak ketat.

Anda juga mungkin akan dinasihatkan agar mengurangkan pengambilan kopi, teh dan 'cola' di mana kandungan kaffein boleh memburukkan keadaan. Kawal juga kandungan gula dalam makanan anda. Jika kesakitan payudara (mastalgia) berterusan, anda mungkin akan diberi ubat mengurangkan cecair di badan (Diuretic) atau ubat penahan sakit.

“Rawatan” tersebut di atas hanya dapat mengurangkan rasa sakit untuk sementara waktu.

Apabila kesakitan payudara menjadi lebih kuat sehingga menyekat aktiviti fisikal anda (berlari, menari atau senaman lain), rawatan yang lebih khusus mungkin diperlukan. Rawatan ini termasuklah memakan ubat yang telah biasa digunakan untuk memberi kesan jangka panjang menghilangkan rasa sakit pada keadaan kelainan ini. Ubat ini akan mengurangkan pengeluaran hormon di mana ia akan memberi peluang payudara anda berehat


Medical Info : CANCER

Please note the following :
CANCER : Not all cancers are the same. 1/3 is curable. 1/3 is preventable.
2 factors of cancer that cannot be controlled are AGE & FAMILY HISTORY.

CAUSES OF CANCER:
1. Smoking is very often the main cause of cancer.
It kills us silently and drains money from us quietly. There’re 4,000 harmful chemicals (though in diluted form) in one stick of cigarette. Taking one puff is 600 times worse than inhaling exhaust fumes from vehicles.

2. Some foods that cause cancer is :
a. Barbecued Food
b. Deep Fried Food
c. Overheating Meat
d. Food that is high in fat causes our bile to secrete acid that contains a chemical which is a promoter of cancer cells.
e. Food that contains preservatives, too much salt or nitrates, e.g. canned food, salted egg & veggies, sausages, etc.
f. Overnight Rice (where Aflatoxin is accumulated)
g. Food that is low in fibre : Our body needs 25gm of both soluble & insoluble fibre daily. We must drink at least 1.5 litres of plain water a day.
h. Contaminated Food (e.g. moulded bread causes our body to secrete toxins that may eventually lead to liver cancer in the long run. Never eat bread that is kept in room temperature for more than 2 days especially in a humid weather.)

3. Types of fat and which is the best?
Highly Recommended for Health :
a. Olive Oil - It does not absorb in our body.
b. Fish Oil - Omega 3 (contained in NI’s Circulytes) has poly-unsaturated fat. It’s good for our brain cells.
c. Peanut Oil - It contains Vitamin E. A small dosage is recommended only.

4. Not Recommended for Health
a. Vegetable Fat - Palm oil is worse than coconut oil. It is high in cholesterol and highly unsaturated.
b. Coconut Oil - It has saturated fat.

5. Specific Food & Beverages
a. Egg when eaten too much can cause High Colon Cancer, Risk Ovary Cancer, Prostate Cancer.
b. Cabbage is highly recommended for health reason.
c. Tomato is best eaten raw with a bit of olive oil for better absorption. Other alternative is to take tomato sauce. Do not boil - tomatoes became acidic when boiled.
d. A little coffee is good because it contains 2 anti- oxidants. Inhale coffee aroma for half each day is equivalent to eating 2 oranges a day. However, the residue of over-burned coffee is extremely bad for health. It can cause cancer.
e. Tea, as long as it is in its original tealeaves and not processed into BOH or Lipton packets, it is good for health. Tea contains 30 anti-oxidants. Recommended dosage is a cup a day.

EXERCISE AND BE FIT
Have a balanced lifestyle. Exercise regularly.

F : Frequency : 3 to 5 times a week.
I : Intensity : Exercise till we sweat and breath deeply.
T : Types of exercises : Find one that suits our age, lifestyle…

HAVE REGULAR CHECK-UP once we reach the age of 45 & above, it is recommended that we go for regular comprehensive health examination. Early detection may save lives.

Pass it on to people you care of their health.*

No comments: