snow

Kata-kata Hikmah

7/14/2008

KANSER KULIT

Kulit adalah organ badan manusia yang paling besar. Saiznya (lebih kurang 20 kaki persegi bagi orang dewasa yang mempunyai saiz biasa) dan kedudukan luarannya membuatkan ianya mudah terkena pelbagai jenis penyakit, gangguan, pengubahan warna, pertumbuhan serta kerosakan akibat persekitaran dan proses menjadi tua.

Rupa dan tahap keterukan masalah-masalah kulit sangat berbeza. Kebanyakannya boleh dibuang atau dipulih dengan rasa sakit dan risiko yang sedikit sahaja di pejabat ahli dermatologi.


Sebab-Sebab Pembedahan Kulit


Ahli dermatologi menyatakan empat sebab untuk menjalankan pembedahan kulit:

1. Untuk mewujudkan satu diagnosis yang pasti dengan satu biopsy kulit;

2. Untuk mencegah atau memberikan kawalan awal terhadap penyakit;

3. Untuk memperbaiki rupa kulit dengan membuang pertumbuhan, pengubahan warna, atau kulit yang rosak disebabkan oleh proses menjadi tua, cahaya matahari atau penyakit;

4. Untuk memperbaiki kulit secara kosmetik.

Satu perubahan pada suatu tahi lalat boleh menandakan satu masalah yang teruk. Seorang ahli dermatologi seharusnya dirujuk jika tahi lalat atau luka kulit menjadi lebih besar, bertukar warna atau tersebar secara tidak sekata. Tanda-tanda amaran yang lain termasuk rasa gatal, pengupingan, rasa sakit dan perdarahan.

Pembedahan yang besar dan yang berpotensi untuk menyebabkan kecacatan selalunya boleh dicegah dengan pembuangan secara pembedahan yang segera. Ini boleh dilakukan dengan pembekuan yang khusus, dengan rawatan dengan bahan kimia yang dibubuh pada tisu yang berpenyakit atau dengan bantuan laser.


Jenis-Jenis Barah Kulit

Tumor kulit bersifat benigna (tidak berbarah) atau malignan (berbarah)


Antara tiga jenis barah kulit yang utama, yang paling sering berlaku dan yang paling tidak serius adalah barah sel asas. Lazimnya, ianya nampak sebagai satu gumpalan kecil yang berkilat pada bahagian-bahagian yang terdedah kepada matahari pada orang-orang yang selalu berada di tengah panas. Walaupun tumor tersebut tumbuh dengan perlahan, ianya boleh menjadi sangat besar dan menembus jauh ke dalam jika ianya tidak dirawati. Ianya mungkin selalu berdarah, menjadi berkuping, nampak seakan-akan pulih dan kemudiannya berdarah semula.

Sel barah skuamas mungkin muncul sebagai satu gumpalan atau pertumbuhan yang merah dan berkuping. Jika tidak dirawat, sel barah skuamas boleh merebak dan juga menyebabkan maut.

Melanoma malignan adalah jenis barah kulit yang paling jarang berlaku tetapi yang paling serius. Ianya nampak sebagai satu tahi lalat yang berwarna coklat tua atau hitam dengan penyebaran yang tidak sekata dan warna yang tidak tetap, dalam warna hitam/biru, merah atau putih. Melanoma malignan berlaku paling sering pada bahagian atas belakang lelaki dan wanita dan pada bahagian bawah kaki wanita. Namun ia juga boleh terjadi pada muka dan bahagian-bahagian lain badan. Terdapat sejenis melanoma yang jarang yang berlaku yang dialami oleh keluarga-keluarga yang mempunyai tahi lalat atipikal. Individu-individu ini mempunyai banyak tahi lalat yang luar biasa, ada di antaranya yang mungkin perlu dibuang.


Rawatan

Rawatan untuk barah kulit berbeza mengikut kedudukan, takat dan kelangsangan barah serta kesihatan keseluruhan pesakit. Dalam kebanyakan kes, ahli dermatologi akan mengambil satu bahagian kecil tisu yang luarbiasa yang dipanggil biopsi. Tisu tersebut diperiksa di bawah mikroskop oleh seorang ahli dermatopatologi untuk menentukan sama ada ianya malignan.

Tumor malignan memerlukan rawatan yang lebih seperti pengkuretan, eksisi secara pembedahan, pembedahan krio, kemoterapi setempat, pembedahan laser atau terapi sinaran. Ini boleh dilakukan di klinik kulit kami atau di bilik bedah waktu siang kami.

Pengkuretan dan elektrodesikasi melibatkan penggeseran habis tisu malignan dengan satu alat pembedahan tajam yang dipanggil kuret. Satu unit pembedahan elektro, mungkin kemudiannya digunakan untuk menghentikan perdarahan dan membuang satu zon tisu biasa.

Eksisi secara pembedahan melibatkan pemotongan ke dalam kulit, membuang pertumbuhan, dan kemudiannya menutup luka dengan jahitan. Kadang-kala satu graf kulit mungkin diperlukan jika luka adalah besar.

Biopsi bermaksud satu proses untuk mengambil satu bahagian kulit untuk pemeriksaan di bawah mikroskop dan diagnosis.

Pembedahan krio melibatkan penggunaan satu mesin yang menyembur cecair nitrogen terus ke atas kulit, atau menyentuh kulit dengan satu alat, yang membekukan tisu berbarah tersebut. Pembekuan boleh menghapuskan sel-sel barah dan pemulihan luka akan berlaku dengan peninggalan parut yang sedikit sahaja

Kemoterapi setempat melibatkan pembubuhan satu bahan kimia, fluorourasil-5, yang menghapuskan pertumbuhan pra-barah dan kadang-kala tisu berbarah.

Terapi sinaran juga boleh menghapuskan tisu berbarah dan adalah berguna untuk sebahagian jenis barah kulit, dan juga untuk individu-individu tertentu yang tidak boleh menjalani pembedahan.

1 comment:

shahril said...

salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. kita skrg mmg xmakan atau kurang makan bnda2 mcm ni, tu yg kanser terlalu tggi dlm zaman kita… sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul….